RSS

SR-FAQ

Sammanställt av Anders Uggelberg med benäget bistånd av: Christer Elstorp, Peter J Johansson Mats Ekroth, Peter Siegenthaler, Reine Wallin och Christer Österlund
Generella skötselföreskrifter kan läsas i SR handboken som du laddar hem här.

1) Vilken bensin? Blyfri 95 för alla orginal SR-motorer. Hårt trimmade motorer med högkomp kolv kan behöva 98 oktan.
2) Vilka däck bör man välja ? Det beror på hur man kör. Tänk på att gummi är en färskvara, så var noga med åldern på däcket.
Enligt manualen så är däcken: Fram: 3.50S19 – 4PR Bak: 4.00S18 – 4PR
Pirelli
Fram: MT66F 100/90-19 57H TL
Bak: MT65 4.00-18 64S
Metzeler
Fram: ME 33 LASER 3.25 – 19 54H TT/TL 1,80
ME 33 LASER 100/90 – 19 57H TT/TL 1,80
Bak: ME 77 4.00 – 18 64H TL 2,00
3) Hur drevar man om ? Vad passar ? Orginal -91: 530kedja, SR400 16/47/106 och SR500 16/42/102.
13-14-15-16-17 och 42 kuggars är tillgängliga
Orginal 92- : 428 kedja 25/55 kan ersättas med 530kedja, 16/44/102
47kuggars bakdrev är svårt att få tag på, byt till 14/42 som ger samma utväxling.
Plats för 17kugg fram, men inte mer. Med 40kugg bak, så tar kedjan i på insidan där bultarna till drevet är, man får fila lite annars vibbar kedjan.
Större drev fram ökar teoretiskt toppfarten men gör mc slöare. Mindre drev fram ger följaktligen lägre toppfart men piggare acceleration. För bakdrevet gäller det omvända. En kugge fram motsvarar ungefär 2-3 kuggar bak.
Kolla med Christer Österlunds program på ”Tips & Trix” sidan !
4) Hur justerar man kamkedjan ? Snabba versionen: Tag bort plastkåpan som sitter över kamkedjestäckarn, tag bort låsmuttern försktigt, sparka igång hojjen och låt den gå på tomgång Dra försktigt in justerskruven med nyporna tills det slutar att rassla (sjunker varvtalet har ni dragit åt för hårt)och lås med låsmuttern.Passa er så ni inte spräcker plastkåpan när ni drar på den igen.
Justeringen för kamkedjans sträckning sitter bakom det lilla svarta (-92 gråa) locket på cylinderns baksida (mittför kicken). Detta locket lossas lättast med en 27 mm ringnyckel eller hylsnyckel. Ha en trasa till hands, det rinner ut lite olja när locket lossas.
Nu ser du en stor låsmutter (22mm), och en liten justerskruv (10mm) i mitten på låsmuttern. Om du försiktigt kickar runt motorn så ser du hur en liten pinne i justerskruven rör sig in och ut. När motorn står i TDC-läge så skall den lilla pinnen ligga jämns med justerskruvens kant. Om inte, så justera genom att lossa den stora låsmuttern, och antingen dra åt eller lossa på justerskruven.
Starta motorn, och låt den gå på tomgång. Nu kan du se hur den lilla pinnen rör på sig. Är den helt stilla, eller bara rör sig ytterstlite, så har du spänt kamkedjan lite väl hårt. Stäng av, och lossa lite på justerskruven.
Är du nöjd, så montera på locket (efter att låsmuttern är ordentligt åtdragen) med lite olja på gummiringen.
5) Hur justerar man ventilerna Snabba versionen: Ta ur tändstiftet stoppa i en skruvmejsel och ställ kolven i topp, känn på vipparmarna så dom ligger lösa, är någon under belastning så dra runt motorn ett varv.
Insug 0,10 Utblås 0,15.Kollas med bladmått.
Börja med att lossa bensinslangarna från bensintanken. Det läcker nog lite bensin, så håll en trasa i näven när du släpper på slangarna. Ta sedan loss tanken och lyft försiktigt tanken genom att dra den bakåt/uppåt. Se till så att bensinkranen skyddas när du lägger ifrån dig tanken.
Lossa generatorkåpan på motorns vänstra sida. Där under ser du svänghjulet. Det är markerat med streck och konstiga förkortningar. Vi är intresserade av ett streck som är märkt T. Det står för Top Dead Center (övre vändpunkt) och berättar att motorn nu står i kolvens övre vändpunkt när markeringen är mittför en liten pigg på motorblockets övre del.
Skruva ur tändstiftet. Lossa på de små ”äggkantiga” (ovala) locken som sitter på motorns övre del, topplocket. Det främre täcker avgasventilen och det bakre täcker insugsventilen.
Om du nu roterar motorn genom att med blocknyckel eller hylsnyckel fastsatt på svänghjulets fästmutter vrida runt motsols så ser du hur ventillyftarna rör sig uppåt och nedåt.Ställ nu in kolvens övre vändpunkt genom att ställa TDC-markeringen mittför piggen i motorblocket. Kontrollera att ventillyftarna inte har rört sig nedåt. Vrid i så fall ett varv till. Nu skall du kunna känna på ventillyftarna att de sitter lite löst, dvs du skall kunna rucka på dem lite grann.Ta nu fram ditt bladmått, och kontrollera spelet mellan justerskruv och ventilskaft. Du skall kunna få in ett blad med tjockleken 0.10 mm på insugssidan, och ett blad med 0.15 mm på avgassidan. Det skall vara ett visst motstånd, det får inte klämmas fast, inte heller glida alltför lätt. Avståndet justeras genom att man lossar försiktigt på låsmuttern, skruvar ur skruven om spelet är för litet, skruvar åt om spelet är för stort. Har man Yamahas originalverktyg kvar, så skall det finnas en specialnyckel med ett litet fyrkantigt hål som passar på justerskruven. Håll fast justerskruven med verktyget samtidigt som du drar åt låsmuttern. Kontrollera igen med bladmåttet. 0.10 mm skall kunna glida med lagom motstånd, om ett 0.15 mm får plats så har du för stort spel på insugsventilen. För avgasventilen gäller att 0.15 mm skall glida, men ett 0.20 mm skall inte få plats. Du får säkert justera några gånger innan det blir bra.Vrid sedan runt motorn några varv, och kontrollera igen. Sen kan du skruva på de ”äggakantiga” locken. Glöm inte gummipackningen! Lägg gärna lite olja på de små bultarna, och drag inte åt för hårt. Sätt i tändstiftet, sätt på tanken försiktigt och koppla in bensinslangarna. Skruva fast generatorkåpan på vänstersidan med lite olja på bultarna. Dra inte för hårt! Kontrollera att bensinslangarna är på plats och att tändstiftet är åtdraget (inte heller här för hårt) och tändhatten sitter fast.
6) Vad skiljer SR400 från SR500? SR500 har 84mm slaglängd och SR400 har 67,2mm. Båda motorerna har 87mm cylinderdiameter. Fysiskt skiljer vevparti och kolv.
500:an har en 34mm mikuniförgasare medan 400:an har en 32 mm utan acc. pump. Motoreffekten skiljer sig inte nämnvärt, 30 hkr för 400 och 33 för 500. Vridmomentet är givetvis bättre på 500:an och är högst vid lägre varvtal än på 400:an.
7) Vad har ändrats på SR modellen under åren? Inte så mycket Ekerhjulen ersattes av gjutna fälgar -79. 400 kubikaren kom till Sverige ­82. Ekerhjulen återkom parallellt med de gjutna ­84, då ändrades flera saker, bl.a sadeln, kamvippor och smörjningen av baksvingen och till toppen. Dessutom fick utformningen av de främre blinkersfästena en annan lösning. Den stora lok lyktan kom 1980 och fanns fram till 1983. Några större ändringar genomfördes också ­92. Bl.a. trumbroms fram och CV förgasare.
8) Hur byter man olja i framgaffeln? Demontera gummiskydden som sitter överst på gaffelbenen. Demontera 17mm insexskruven som sitter under. Skruva ur de små stjärnskruvarna som sitter nederst, utåt på de undre gaffelbenen. Pumpa hojen några gånger så sprutar den gamla oljan ur. Slå sedan i lite olja och skölj ur. När gaffelbenen är tomma på olja, fyll i ny. Vanlig motorolja 10W/30 kan användas, men det är bättre med framgaffelolja typ 10W.
I original är det 182 ml i varje gaffelben. Ett bättre sätt för att få rätt mängd, är att fylla på olja upp till 145mm från gaffelbenets ovansida. Mätt utan fjäder och med gaffelbenet helt ihoptryckt.
9) Hur tar man bort strypningen på
nyare SR ?
Många SR av -92 eller senare årsmodell är strypta med ett smalare insugningsgummi. Införskaffa ett insugningsgummi (sitter mellan förgasare och motor) som är avsett för SR 500 78 – 81.
För ännu bättre styrka bör även avgassytemet bytas mot ett luftigare, dvs enkelväggigt avgasrör och tommare ljuddämpare.
10) Hur yttrar sig tändningsfel? När högtänddelen ballar ur varvar det inte mer än 4500 och beter sig väldigt mycket som förgasarfel. Dessvärre innebär detta att CDI enheten måste bytas.

Del 2 Frågor om vad som kan och bör förbättras på en SR :

1.Hur trimmar man motorn ? Det första, och viktigaste är att förbättra motorns andning:Byt luftfiltret eftersom original-skumgummibiten inte ger motorn tillräckligt med luft. K&N har en modell som passar till SR-ens original-filterboxOm man rensar burken invändigt, kortar insugnings tratten och tillverkar ett anslutningsrör med fästfläns med samma dimension som röret in i burken så vinner man bättre flöde utan att störa luftströmmen, förlora vevhusventilationen eller att luftfiltret blir blött när det regnar. Inloppsarean i originalluftburken är väsentligt större än originalförgasarens, så det finns ingen anledning att demontera den. Att montera ett kort luftfilter direkt på förgasaren innebär att luftflödet blir turbulent och att det ”brölar” men går inte optimalt.Givetvis så måste förgasaren bestyckas om efter en luftfilterbyte. Det är svårt att ge exakta anvisningar utan man får prova sig fram. En del bra tips finns i ” Stock Carb Modifications” på Ron Suttons hemsida och I SR-faq på ”Thumper” hompageOrginal avgasrör har dubbla eller till och med tre-dubbla väggar och har alltså ganska liten innerdiameter. Det viktiga är alltså inte att byta ljudämpare, utan att byta avgasröret. Supertrapp tillverkar ett mycket bra avgasystem till Sr. Det är ganska dyrt, men har som alla Supertrappdämpare den fördelen att man kan justera avstämmningen.Enligt samstämmiga uppfgifter är det inte så lönsamt att porta toppen. Det är trots allt bara en 2-ventils topp och kanalerna är för dåliga. Det finns flera trimkammar att välja bland, och dessutom kovar med 90 resp 92mm diameter. För 90mm kolv kan man borra upp cylinderloppet, men för 92mm måste man byta cylinderfoder och fräsa ur vevhuset lite.
2.Hur förbättrar man frambromsen ? Kolla först att befintliga skivor och klossar är OK.Byt till stålomspunnen bromsslang. Kan köpas fördiga eller enkelt tillverkas av nipplar och slang som köpes i närmaste mc affär.Låt borra hål i skivan för bättre grepp i regn. Görs av t.ex. Tolle i BrommaMontera dubbla framskivor. Bromsskivan är likadan på vänster och höger sida. Bromsok till HÖGER sida finns monterat på Yamahas XS 500, XS 750 modeller från ca -77.Bromsskiva till Yamaha XJ750 passar. Skivan är slitsad (istället för borrad), annars identisk.
3.Hur bygger man om till Batterilöst ? Enligt fleras erfarenhet, så går det alldeles utmärkt att bara plocka bort batteriet. Om man är lite försiktig och rädd om generatorn, så köper man en batteri eliminator. Finns hos de flesta tillbehörsfirmorna. Det är en kondensator på ca 5000uF/25V som också kan köpas hos elektronikleverantörer typ ELFA. Kondensatorn kopplas in i stället för batteriet och jämnar ut pulserna från generatorn.
4.Vilka ekerfälgar från andra hojar passar? Höna CB tidigt 80-tal går bra, dock något tjockare axel. Rakt av blir nog svårt men XS 500, XS 750 från ca -77 eller andra likvärdiga modeller borde nog passa med mindre justeringar typ distanser och hjulaxlar. Se också Crister Österlunda artikel I Hellräzer
5.Hur förbättrar man smörjningen till toppen? Dragningen av oljeröret till toppen ändrades -84 från höger insugsida till vänster avgasida. Nyare oljerör passar, och kan köpas som reservdel. Alternativt så kan man göra en slang på samma sätt som bromslangen ovan. Ta bort original smörjrör och plugga hålet i topplocket.
Dra rör eller slang direkt till främre vipparmsbult på vänster sidan.Färdigt kit som smörjer både avgassidan och insugningsidan kan köpas från Kedo och Wunderlich. Ful och lite tveksam lösning om man inte samtidigt byter till en oljepump med högre kapacitet (Kan köpas från Kedo för ganska många kronor)Oljekylare är absolut inte nödvändigt i vårt klimat.
6.Hur kan framgaffeln förbättras ? Byt olja eller kapa till 2 tum långa rör bitar i gaffeln som distanser för att styva upp fjädringen.Byt fjädrar mot hårdare eller progressivaÖka oljemängden i varje gaffelben till 190 ml.Montera gaffelstabilisator mellan gaffelbenen, ovan framskärmen. ”Telfix” finns hos Kedo och Wunderlich.SR:ens gaffelkrona är ganska vek. En liten marksyning kan göra så att den blir lite sned. Kolla noga! Kedo och Wunderlich säljer en gaffelkrona fräst I aluminium. Alldeles underbar, men förståss ganska dyr.
Frågor om var man får tag på saker Orginaldelar
Eftersom SR400/500 tillverkas fortfarande så har Svenska Yamaha fortfarande mycket delar på lager eller kan ta hem relativt snabbt.
Beställes alltså via närmaste Yamaha MC handlare.MC skrotarna har förståss också delar. Kolla på http://www.mcsajten.pp.se/ där finns en sida med endast mc skrotar.Slitdelar
Billiga drivpaket köper man bl.a. hos :Addemoto ( http://www.addemoto.se/ ) i Malmö ellerTouringbutiken ( http://www.touring.se/ ) I Borlänge:Batteribeteckning: 12N7-3B Tändstift: BP7-ESKedja till årsm -91: 50/530 SR500: 102länkar SR400: 106länkarTrimdelar och tillbehör
Titta på klubbens webbsite. Länksidan uppdateras kontinuerligt.Både Kedo, Thumper Stuff och Wunderlich har stort sortiment och är bra att ha att göra med. Reservation för att Thumper Stuff har ny ägare och för att Wunderlich är lite dåliga på att lagerhålla allt i sin katalog.Handböcker
Haynes ­ ”Yamaha XT, TT & SR500 Singles ’75 to ’83″Clymer ­ ”Yamaha SR500 Singles, 1977-1980, Service, Repair ,Performance”Finns hos: Lunnaprodukter, Margie Bookshop, Touringbutiken och de flesta MC-handlare
 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: